nedeľa 24. apríla 2016

Piarevaracien - Spadčyna (2016)



Piarevaracien je na pagan/black/folk metalovej scéne celkom známy pojem a čo sa týka bieloruského prostredia, patria medzi to najlepšie čo môžu Bielorusi ponúknuť. Ich posledný full album „Spoviedž kryvi“ bol vydaný v roku 2011 a od tej doby nebolo o nich počuť okrem split albumu „Triedinstvo“ z nasledujúceho roku. Od roku 2012 som teda nezaznamenal žiadnu aktivitu a dá sa povedať, že som na nich aj akosi zabudol.

Po štyroch rokoch sa ako blesk z jasného neba objavuje štvrtý album Piarevaracien s názvom „Spadčyna/Heritage“ pod francúzskym labelom Crush The Desert. Tento menší sympatický label vydáva pagan/black metalové záležitosti, ktoré stoja za to a mali na svedomí aj re-release albumu „Spoviedž kryvi“. Tak teda vďaka týmto Francúzom konečne držím v rukách nový album jednej z mojich obľúbených bieloruských kapiel. CD je vydané v netradičnom A5 digipack formáte, ktorý je ilustrovaný veľmi vydarenými kresbami so slovanskou tematikou. V booklete si môžete preštudovať texty s latinskou transkripciou a anglický popis významu skladieb.

Samozrejme všetci sme najviac zvedaví na hudobný obsah albumu, ktorý priniesol po dlhšej pauze výraznú obmenu. „Spadčyna“ začína introm s tradičnými ženskými spevmi, ktoré si môžeme pripomenúť aj z ambientného dema Temnozor – Fragments. To však nebude jediná podoba, pretože vám v úvode prezradím, že album výrazne vynecháva metalové časti a orientuje sa viac na folk/neofolk ambient s elektrornickými prvkami. Štruktúra albumu je nasledovná: akustické ľudové piesne sa striedajú s ambient-elektornickými skladbami. Druhá pieseň v poradí je „Kalada“, ktorá je nesmierne chytľavá svojimi jednoduchými melódiami a viachlasnými spevmi. Za za ňou nasleduje nepomenovaná ambientná skladba, ktorej kompozícia má atmosfericky vypĺňať album. Na striedačku teda prichádza skladba „Dunaju“, ktorá je taktiež tradičnou ľudovou skladbou slovanského prostredia a v metalovej verzii sme ju mohli počuť od ďalších Bielorusov Znich. V podaní Piarevaracien je to samozrejme neofolková skladba s akustickými gitarami, klávesami a výrazným ženským viachlasom. V niektorých recenziách sa nevenujem celej štruktúre a koncepcii albumu, ale nová nahrávka je tak svojská a zaujímavá, že si to zaslúži. Pokračujeme ďalej a teda piatou skladbou na albume je zase nepomenovaný kúsok vo folkovo-ambientnom duchu s elektronickými „beatmi“, gajdami a podmanivou atmosférou. Toto experimentovanie mi pripomína hudobný prerod krajanov Kamaedzitca, ktorí taktiež po pagan metalových albumoch vydali elektornic-ambient album. Na celej nahrávke dominujú už spomínané ženské viachlasy a je tomu tak aj v piesni „Oj Kupala“. Tá sa v ľudovej forme v polke skladby pretransformuje do metalovej podoby a prvý krát tak na albume počujeme niečo z predchádzajúcej tvorby Piareviaracen. Kupalu strieda elektro skladba pripomínajúca fúzie elektro/ambientu a neofolku, ktoré sú celkom populárne v litovskom prostredí. Je to skutočne elektro-ambient vo svojej kvalitnej forme s občasnými spevmi. Poslednou pomenovanou skladbou je „Za Tumanam“, kde nosnú melódiu vedú ženské viachlasy a s doprovodom distortion gitár, sa tak dostávame k ďalšej piesni s metalovou podobou. Deviatou skladbou ukončuje album „Spadčyna“ svoju zaujímavú púť. Ide o ambientno-gajdovú skladbu s jednoduchým gitarovým doprovodom.
Pred záverom je ešte veľmi vhodné doplniť informácie, že na albume sa okrem Piarevaracienu podieľa aj niekoľko hosťujúcich hudobníkov. Národné spevy (ako sú pomenované na albume) hosťujú dve ženské speváčky. O elektronickú formu sa stará Slavien Zima z kapely Vapor Hiems (bieloruský elektro black metal). Ďalšími hosťami sú ľudia pod prezývkami, ktorých nie je možné identifikovať a priradiť.



Jednoznačné zhodnotenie albumu je náročné nakoľko album „Spadčyna“ je netradičným a zaujímavým experimentom v podaní Piarevaracien, ktorý sme doteraz ešte nemali možnosť počuť. Podobné obmeny však predviedli aj spomínaní krajania Kamaedzitca a viacero kapiel z pagan/folk metalovej scény má vo svojej diskografii albumy, ktoré vybočujú z „normálu“ a sú ďalším hudobným a experimentálnym vyjadrením pohanskej filozofie. Kedže Piarevaracien nie je tak aktívny, či populárny na sociálnych sieťach a internete, je náročné zistiť niečo viac o ďalšom smerovaní kapely. Celkovo album hodnotím veľmi pozitívne, pretože ide o nápaditý a atmosférou veľmi dobre zvládnutý album so skutočne hodnotným odkazom. Ešte pridávam info, že album je možné zadarmo vypočuť na bandcampe labelu Crush The Desert.

Hodnotenie: Nadpriemer


Napísal: S.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára